Även om du är en teknofob och helst inte spenderar mer tid vid datorn än vad som är nödvändigt kommer det finnas många tillfällen då grundläggande Office-kunskap krävs. Det är ytterst få jobb idag som inte inkluderar något slags arbete med datorer, och då är det ofta Office som används. De vanliga programmen, Word, Excel och Powerpoint är tillämpliga inom en rad olika yrken, men även rena produktivitetsprogram, kalendrar och mötesplatser som Teams är viktig grundläggande kunskap på många arbetsplatser. Det är bättre att ha kunskap om dem innan du behöver använda dem i jobbet!
Grundläggande kunskap meriterande
Det finns många tillfällen på alla typer av jobb när något behöver skrivas ned, beräknas eller tydliggöras med hjälp av ett datorskrivet dokument. Att kunna skriva, redigera och printa ut helt grundläggande dokument är idag allmän kunskap, och det är viktigt att man klarar av att utföra dessa vanliga datorsysslor oavsett vilken position man har på ett företag. Att veta hur man skriver rubriker, hur man redigerar och snyggar till ett dokument eller hur man gör praktiska kalkyler i Excel är användbart inom allt från kontorsarbete till restauranginventeringar och logistik, till exempel.
Att besitta denna kunskap är meriterande eftersom många företag går över till digitala arbetsformat, programstyrning och effektivare metoder. Många företag använder helt digitala schemaportaler, budgetprogram och HMS-system, vilket innebär att du, även om du inte har en ledarposition, behöver vara bekväm med det digitala formatet. Du vet säkert redan hur man kolla Facebook, swipar, likar och hänger på sajter som Djurforum.se. Utöver det kommer du kunna ta mer ansvar och bidra med mer till din arbetsplats om du kan skriva snygga och tydliga instruktioner, om du känner till praktiska formler i Excel eller kan sätta samman en presentation i PowerPoint.
Mängder med funktioner
Det är enkelt att skriva ett dokument i Word, men det krävs lite finess för att göra dokumentet livligt och intressant att läsa. Ta ditt CV som exempel. En arbetsgivare kanske läser igenom 100 olika CV:n på varje tjänst som ska tillsättas. Hur ser ditt CV ut? Består det av svart text på vit bakgrund? Kan du tänka dig något tråkigare än att behöva läsa igenom 100 resuméer som alla ser likadana ut?
Om du surfar omkring på nätet ska du vara uppmärksam på hur olika sajter ser ut. Vilka typsnitt används, vilka färger? Varför använder en sajt som Elhoj.nu just det format, tema, de bilder och den utformning som sajten har? Många sajter har signaturfärger, precis som olika varumärken. När du skriver ditt CV eller ditt personliga brev är det därför smart att du vet hur man lägger till en skvätt färg, ett diagram och en bild här och där. Plötsligt kommer arbetsgivaren att ryckas upp ur monotonin och reagera.
Detsamma gäller när du skriver instruktioner till kollegor och kunder eller ett brev till din chef. Gör du det professionellt, med rätt tecken, typsnitt och färgkombinationer kommer du framstå mer seriös och kunnig, ibland undermedvetet och ibland uppenbart. Att lära sig grunderna i Office-paketet är viktigt för nästan alla personer inom mängder med yrkeskategorier.